Terugblik Inspiratiesessie: Proactieve Dienstverlening die werkt
woensdag 05 november 2025 14:51 Inspiratiesessie: Proactieve Dienstverlening die werkt in samenwerking met de Hogeschool Utrecht
Op donderdag 30 oktober organiseerden we samen met de Hogeschool Utrecht een inspirerende Ronde Tafel over het thema ‘Proactieve Dienstverlening die werkt’. Onder leiding van Dies Weijschede en Jeroen van Grondelle gingen deelnemers uit publieke en commerciële organisaties met elkaar in gesprek over hoe dienstverlening écht betekenisvol kan zijn voor burgers.
Tijdens de sessie werkten we met een canvas voor proactieve dienstverlening, waarmee deelnemers concreet aan de slag gingen met het verkennen van kansen, dilemma’s en segmentatie van burgers op basis van behoefte.
Een paar belangrijke inzichten
-
Er zijn manieren om wantrouwen bij burgers te verminderen — bijvoorbeeld het wantrouwen dat ontstaat wanneer organisaties twee petten dragen: “ik ben hier om te helpen” én “je moet toch echt betalen.”
-
Segmentatie op basis van behoefte kan in publieke organisaties waardevol zijn, maar is vaak ook spannend. Het vraagt om een andere manier van kijken naar burgers en dienstverlening.
-
Het onderzoeken van achterliggende mechanismen in je eigen leven kan verrassende inzichten opleveren, zelfs als je niet in dezelfde situatie zit als de doelgroep.
De sessie bood een waardevolle uitwisseling van perspectieven en leidde tot levendige discussies over hoe we proactieve dienstverlening menselijker, effectiever en meer vertrouwd kunnen maken.
Een warm dankwoord aan alle deelnemers en in het bijzonder aan Dies en Jeroen voor hun inspirerende bijdrage.
Wil je verder aan de slag met proactieve dienstverlening of de resultaten van deze sessie ontvangen? Neem contact op met Dies Weijschede via dies.weijschede@hu.nl.
- Labels