Terugblik op een inspirerende middag bij TUI: Haal de robot uit de mens..

Wat gebeurt er als je de hype rond AI even parkeert, en écht kijkt naar de praktijk? Dan krijg je een middag vol eerlijke verhalen, concrete voorbeelden en open gesprekken over de digitale collega van vandaag.
Tijdens de PvKO-sessie "Haal de robot uit de mens" bij TUI namen TUI en Freeday ons mee in hun AI-reis. Brit Haarmans, AI Practice Lead bij TUI, trapte af met een krachtig verhaal over het AI Culture Program – over leren, proberen en integreren. Niet vanuit techniek, maar vanuit de mens.
Daarna doken de deelnemers in een interactieve carrousel van vier workshops. Praktisch, energiek en inspirerend:
🧠 Persoonlijk advies met AI – De virtuele reisadviseur vanuit je woonkamer
Stel je voor: een digitale assistent die niet alleen luistert naar wat je zegt, maar ook begrijpt wat je bedoelt. Brit Haarmans demonstreerde TUI’s Thibault: hoe AI kan zorgen voor verrassend persoonlijk reisadvies – zonder dat je daarvoor een winkel of callcenter hoeft te bellen. Op basis van voorkeuren, gedrag en eerdere keuzes stelt deze AI een passende reis voor. Zo maak je de klantreis niet alleen makkelijker, maar ook leuker en persoonlijker. Technologie met een menselijk gezicht.
🔊 Voice AI in actie – Intakes die werken voor klant én organisatie
Deze sessie werd geleid door Roelof Hoogstrate van TUI en Guust Malcorps van Freeday. Over hoe persoonlijke intakegesprekken de sleutel tot een goede reiservaring zijn. Maar hoe houd je deze gesprekken efficiënt én klantgericht? In deze workshop zagen we hoe voice-AI wordt ingezet om gesprekken automatisch samen te vatten in Microsoft Dynamics. Niet met een standaard transcript, maar met slimme extracties van klantinzichten. Dit bespaart tijd, voorkomt herhaling en zorgt voor échte aandacht in het gesprek. Zo wordt technologie een hulpmiddel voor menselijker contact.
💬 De anatomie van een goed gesprek – Leren van data, verbeteren in real-time
Wat maakt een klantgesprek écht goed? En hoe leer je daarvan, zonder eindeloos handmatig te analyseren? In deze sessie ontdekten we, aan de hand van het verhaal van Gijs Gubbels van Freeday hoe AI helpt om gesprekken automatisch te scannen op toon, inhoud en impact. Je ziet in één oogopslag wat werkt – en wat niet. Zo geef je teams directe feedback en maak je klantinteractie continu beter. Geen dikke rapporten, maar concrete inzichten. Dat is leren op snelheid.
📈 AI Business Case – Van idee naar meetbare impact
Tenslotte nam Marcus Groeneveld van Freeday ons mee naar de vraag hoe je van een goed AI-idee een overtuigende businesscase can maken. . . Wat zijn de juiste KPI’s? Welke use cases voegen meteen waarde toe? En hoe neem je collega’s mee in je verhaal? Ook werd het belang besproken van balans: wat laat je aan AI over, en waar blijft de menselijke maat essentieel?
Zonder de super gastvrijheid van en bij TUI was deze sessie veel minder waardevol geworden - heel veel dank hiervoor!!
De eerlijke verhalen, de open gesprekken – het maakte deze sessie waardevol en verbindend. Hieronder enkele quotes van deelnemers:
- Goed voorbereid met hele praktische informatie. Het werkte goed om de inhoud via vier sessies te verdelen.
- Heel interessant. Nieuwe manieren en mogelijkheden van toepassen van AI geleerd.
- Inhoudelijk heel veel opgestoken over wat er allemaal mogelijk is!
- Veel goede ideeën opgedaan en leuk om wat dit onderwerp betreft een kijkje in de keuken bij TUI te krijgen.
- Super interessant en concreet.
De slides zijn alleen gedeeld met de deelnemers. Heb je interesse? Stuur dan een mail aan Merel (merel.de.koning@pvko.nl) – wij zorgen dat jouw verzoek bij TUI / Freeday terechtkomt.
Kijk hier nog een korte movie als impressie.
- Labels