Logo

Over Ronde Tafel: Proactieve Dienstverlening die werkt

Ronde Tafel: Proactieve Dienstverlening die werkt

Proactieve dienstverlening leeft.
Steeds meer (publieke) organisaties zetten stappen en experimenteren. Maar vanzelf gaat het niet. Uitnodigingen blijven onbeantwoord. Reacties vallen tegen. Hoe komt dat? Vaak missen we inzicht in wat burgers écht verwachten en nodig hebben.

De Hogeschool Utrecht deed de afgelopen twee jaar onderzoek, samen met publieke dienstverleners en vooral vanuit het perspectief van de burger. Tijdens onze Ronde Tafel delen zij de inzichten – vers van de pers – en gaan we met elkaar in gesprek over:
  • Organisatieperspectief: Wat is Proactieve Dienstverlening volgens publieke dienstverleners? Welke driedeling zien we?
  • Klantperspectief : Wat vinden burgers zélf eigenlijk van ongevraagde dienstverlening?  Onder welke voorwaarden accepteren zij een proactieve overheid die ongevraagd handreikingen doet? En welke 3 doelgroepen herkennen we uit de doelgroepsegmentatie? Welke verschillende behoeftes hebben deze groepen rondom Proactieve Dienstverlening?  
  • Ontwerpen: Welke stappen kun je zetten om Proactieve Diensten te ontwikkelen of aan te passen, in lijn met waarden, behoeftes en verwachtingen van burgers? Hoe pas je ze in in je bestaande ontwerpprocessen?
  • Aan de slag: tot slot ga je zelf aan de slag met je eigen urgente vraagstuk rondom Proactieve Dienstverlening.
Je leert van de onderzoeksresultaten, discussieert mee en vertaalt de uitkomsten naar je eigen praktijk. We sluiten af met een borrel.

Er zijn slechts 25 plekken beschikbaar voor deze interactieve sessie.