Logo

Recenseren Managementboeken

PvKO heeft een samenwerking met Managementboek.nl om actuele boeken, passend binnen het thema klantgericht ondernemen, te recenseren. Door leden, voor leden en Managementboek.nl.

Ben je lid van PvKO en wil je kosteloos een boek ontvangen en een recensie schrijven? Stuur dan een mail naar communicatie@pvko.nl

Voor onderstaande boeken zoeken we nog recensenten:

alle getallen tellen-920x960

Alle getallen tellen: Wat getallen en data werkelijk betekenen en hoe je ervoor zorgt dat anderen dat ook begrijpen

Hoeveel groter is een miljard dan een miljoen?

Een miljoen seconden is twaalf dagen. Een miljard seconden is... tweeëndertig jaar.
Het begrijpen van getallen is essentieel, maar mensen zijn niet gebouwd om ze te begrijpen. Nog niet zo lang geleden hadden de meeste talen geen woorden voor getallen groter dan vijf — alles van zes tot oneindig stond bekend als 'veel'. Terwijl de getallen in onze wereld steeds complexer zijn geworden, zitten onze hersenen vast in het verleden. Hoe kunnen we miljoenen en miljarden en milliseconden en nanometers vertalen naar dingen die we kunnen begrijpen en gebruiken?

Of je nu geïnteresseerd bent in wereldwijde problemen zoals klimaatverandering, het runnen van een technologiebedrijf of een boerderij, of gewoon wilt uitleggen hoeveel cola je zou moeten drinken als je calorieën zou verbranden als een kolibrie, dit boek helpt je de cijfers te vertalen die onze wereld draaiend houden.

Hierdoor kunnen we, zowel wiskundeliefhebbers als -hater, meer data op een natuurlijke manier meenemen in beslissingen op onze scholen, werkplekken en samenleving.

ai -920x960

AI in de praktijk - In drie stappen kunstmatige intelligentie in je organisatie
Hennie Huijgens

Bereid je voor op de komst van AI in jouw organisatie

Kunstmatige intelligentie (AI) is populair en wordt met de dag belangrijker voor organisaties. AI is ingewikkeld, maar we kunnen de implementatie ervan niet alleen aan programmeurs overlaten. Organisaties en hun leiders moeten nadenken over hoe AI kan helpen hun bedrijfsprocessen te verbeteren.

'AI in de praktijk' legt uit hoe je in drie praktijkgerichte stappen zélf een plan maakt voor AI in je organisatie. In de eerste stap verken je de ethische aspecten van AI, de kansen en risico’s. Vervolgens werk je een concreet toepassingsplan uit. In de laatste stap bepaal je de prioriteiten en zorg je dat de AI-plannen ingebed worden in bestaande systemen van de organisatie.

Dit boek gaat niet over moeilijke algoritmen en complexe programmering. Het is bedoeld voor iedereen die zich wil voorbereiden op de komst van AI: van managers tot data-analisten en van businessconsultants tot projectleiders. De voorbeelden bij onder andere banken, de politie en supermarkten maken duidelijk hoe je AI optimaal gebruikt in je eigen organisatie.

"Als geen ander weet Hennie wat het is om de vertaalslag te maken van uitdaging naar innovatie, en van daar naar realistische toepassingen die waarde genereren." - Maarten de Rijke, universiteitshoogleraar AI en Information Retrieval, Universiteit van Amsterdam, en wetenschappelijk directeur Innovation Center for Artificial Intelligence (ICAI)

"Hennie kent de AI-praktijk als geen ander vanuit zijn betrokkenheid bij diverse AI labs. Hij heeft zijn ervaring vertaald in een praktisch stappenplan, waarmee je direct aan de slag kan binnen je eigen organisatie. Vlot geschreven en vol met aansprekende voorbeelden — een aanrader!" - Arie van Deursen, hoogleraar informatica, Technische Universiteit Delft en wetenschappelijk directeur van het AI for FinTech Lab.

DT-920x960

Digitale trends - Hoe als bedrijf om te gaan met de digitale revolutie
 e.a.

Momenteel vinden er vele veranderingen plaats. Zoveel zelfs dat wetenschappers als Robbert Dijkgraaf zich openlijk hebben afgevraagd of wij deze veranderingen wel aan kunnen.

Nu zijn veranderingen uiteraard niet nieuw. Wat wel nieuw is dat de meeste veranderingen digitaal plaats vinden en met elkaar verbonden worden. Met alle bijbehorende voor- en nadelen. Dit heeft effect op de maatschappij, individuen en organisaties.

In dit boek komen een aantal zaken aan de orde:
- 5G
- Internet of things
- Kwantumcomputers
- Big data
- Het gebruik van platforms
- Blockchain
- Kunstmatige intelligentie
- Augmented en virtual reality
- 3D printing

Ingegaan wordt op de vraag hoe deze trends zijn te beoordelen en op een aantal relevante aspecten (zoals security, ethiek en wetgeving).

Ook en vooral wordt erbij stil gestaan hoe de relevante trends in de eigen bedrijfsvoering en (niet te vergeten) bij de eigen klanten zijn toe te passen.