Recensie - Verandering. Hoe je ideeën, overtuigingen en gedrag beïnvloedt - 'Must read'

Verandering. Hoe je ideeën, overtuigingen en gedrag beïnvloedt van Damon Centola is verplichte kost voor elke professional die zich bezighoudt met het realiseren van structurele gedragsveranderingen.

Wetenschappelijk onderbouwd laat de Centola zien hoe je mensen ideeën kunt laten overnemen zodat ze hun gedrag daadwerkelijk aanpassen. In het boek geen snelle en makkelijk psychologische truckjes maar praktijkcases uit langlopende onderzoeken, tastbare resultaten en praktische strategieën om zelf mee aan de slag te gaan.

Heilige huisjes
Eerlijk is eerlijk. Met enige sceptisch begon ik het boek Verandering. Hoe je ideeën, overtuigingen en gedrag beïnvloedt van Damon Centola te lezen. Na Robert Cialdini, Margriet Sitskorn en Stephen Covey dacht ik dat ik wel wist hoe gedragsveranderingen gerealiseerd worden. Damon Centola voegt echter een belangrijk inzicht toe, namelijk hoe de netwerken werken en wat de invloed van de verschillende netwerken op gedragsveranderingen is. De schrijver deelt zijn inzichten van uit de netwerkwetenschap met de lezer. Heilige huisjes zoals de vermeende invloed van Infuencers worden wetenschappelijk onderuitgehaald. Als de mensen van Google dit boek gelezen hadden, dan hadden ze de geflopte introductie van Google Glass zeker anders aangepakt.

Acceptatie
Hoe zorg je voor acceptatie van verandering? Op basis van 4 acceptatievoorwaarden voor veranderingen, worden er verschillende strategieën toegelicht. De inzet van het Vuurwerk netwerk en het Visnet netwerk worden helder toegelicht. Hoe zorg je voor brede bruggen in je netwerk die bijdragen aan de gewenste verandering? Relevantie is essentieel voor gedragsverandering, de schrijver staat er uitgebreid bij stil en geeft handvatten om dit praktisch in te vullen. "Het Kantelpunt" wordt vaak genoemd als het gaat om een structurele verandering die breed gedragen wordt. Maar wat is dat precies en vooral ... hoe realiseer je het? Vanuit de kantelpunttheorie plaatst Centola het succes van #METOO  in een breder perspectief. Begrippen die in geen enkele afweging als het gaat om een veranderingsstrategieën mogen ontbreken, de Hagelschot- / zilveren kogel- en sneeuwbalstrategie, krijgen inhoud. Ze worden tastbaar en met bewezen praktijkcases toegelicht.

Praktijk
Vaak mis ik in boeken van wetenschappers de praktische toepasbaarheid. Wat kan ik ermee in mijn dagelijkse werk? Damon Cantola heeft dit waarschijnlijk ook gedacht, want hij sluit zijn boek af met De Zeven basisstrategieën voor verandering. Zeven heldere strategieën waar je als professional direct mee aan de slag kan. Hier combineert de auteur zijn wetenschappelijke inzichten met de praktijk, zodanig dat zijn boek niet alleen het denkkader verruimt maar er ook voor zorgt dat gedragsveranderingen daadwerkelijk gerealiseerd worden.

Must read
Verandering. Hoe je ideeën, overtuigingen en gedrag beïnvloedt van
Damon Centola is voor elke professional die betrokken is bij veranderingen een 'must read'. Zeker voor communicatieprofessionals, maar ook voor beleidsmakers en managers. De inzichten die Damon Centola deelt laten zien dat fundamentele gedragsveranderingen mogelijk zijn, mits daar de juiste strategie voor gekozen wordt. Geen trucjes maar strategieën die wetenschappelijk onderbouwd zijn en die in de praktijk hun waarde bewezen hebben.

Walter Boer is formulemanager bij huisdierverzekeraar Reaal Dier & Zorg.