Terugblik op de PvKO-sessie over mensgericht design - ontwerpen met empathie

In een zomers Hilversum ontmoetten we elkaar in de inspirerende omgeving van het kantoor van Informaat, met uitzicht op het Goois Natuurreservaat.
Tijdens deze inspiratiesessie stonden empathie en oprechte aandacht voor klantbehoeften centraal — de sleutel tot het ontwerpen van betekenisvolle ervaringen. Wat is waardengedreven ontwerp? Hoe zorg je ervoor dat je de diepere connectie raakt met je eindgebruiker en hoe pas je dat toe in je ontwerpaanpak?
We doken de praktijk in met twee inspirerende verhalen:
🔹 Ingrid Baens-Ruhl van DELA, een cooperatie met ruim 3 miljoen leden, gaf ons een exclusief inkijkje in hoe zij via een empathisch designproces unieke diensten ontwikkelt voor de bijzondere momenten in de ‘reis’ van hun cliënten. In het bijzonder rondom overlijden, waar families en individuen centraal staan. Ingrid deelde haar aanpak in het ontwerpen van nieuwe vormen van dienstverlening, betekenisvolle interacties in emotioneel beladen situaties — kwetsbaar, menselijk en krachtig.
🔹 Mylene Samuels, voorzitter Behavioral Design Circle van ABN AMRO nam ons mee in haar reis met Behavioural Design binnen de bank. Het empathisch ontwerpen en communiceren voor het intuïtieve, instinctieve, emotionele brein; een waardvolle toevoeging van psychologische intelligentie aan de bestaande CX Way of Working. Ze vertelde hoe de organisatie stap voor stap gedragsinzichten heeft geïntegreerd in hun strategie. Haar verhaal gaf waardevolle inzichten voor iedereen die gedragsontwerp een plek wil geven in zijn of haar organisatie.
We sloten af met een interactieve oefening, begeleid door Marcel Kosters en Gerjan Boer van Informaat: wat zijn de (kern)waarden van jouw organisatie? Hoe verbind je die met de waarden van je doelgroep? En vanuit welke waarden ontwerp je een toekomstige, innovatieve dienst? De sessie gaf volop inspiratie om het gedachtegoed van waardengedreven design verder te verkennen.
Lessen van Ingrid over mensgericht design
-
Altijd, altijd, altijd goed luisteren naar klanten
-
Support vanuit bestuur en directies is cruciaal
-
De dagelijkse drukte in de business leidt af
Lessen van Mylene over Behavioral Design
-
Inspireer, leer en maak vlieguren
-
Laat successen zien. Iedereen is dol op succes
-
Formaliseer Behavioral Design
Over waardegedreven design door Marcel: Zoek de sweetspot
-
Waarde die voor de doelgroep belangrijk is
-
Waarde waar je organisatie voor staat
-
Niet de waarde waar je concurrent sterk in is
Zie hier de slides van de sessies.
Lees nog eens na, deel de learnings met je collega's en/of doe de waardeoefening nog eens over (zie de QR-code in de slides) met je team.
Lees nog eens na, deel de learnings met je collega's en/of doe de waardeoefening nog eens over (zie de QR-code in de slides) met je team.
- Slides Ingrid Baens-Ruhl van DELA
- Slides Mylene Samuels van ABN AMRO
- Slides Marcel Kosters van Informaat
- Labels