Recensie Wacht niet op de wind, ga roeien!

In 5 duidelijke delen neemt Jos Burgers je mee in een boek vol met voorbeelden, tips en adviezen. Dat klinkt goed maar aan het lezen van het boek heb je niks. Alleen aan het lezen dan. Je moet ermee aan de slag.

Jos Burgers geeft het zelf duidelijk aan in Wacht niet op de wind, ga roeien: je moet er wel zelf mee aan de slag, en inzien dat niks doen, niks oplevert. Natuurlijk zijn het ook moeilijke tijden, maar de recessie wordt al snel gerelativeerd, het is niet de eerste recessie en het gaat ook zeker niet de laatste recessie zijn.

De schrijfstijl van het boek is prettig, in een duidelijke structuur neemt Burgers je mee. Een nieuw deel wordt eerst kort en bondig samengevat en ieder hoofdstuk eindigt met een advies aan de lezer. Dat maakt het makkelijker om het boek na de eerste keer lezen nog een paar keer door te kunnen bladeren en de tips eruit te halen. De puntsgewijze samenvatting helpt ook om een goed beeld te krijgen.
Het boek is ook een oproep om in actie te komen. Hoe penibel de situatie ook kan zijn. Schrijf je problemen op, bedenk dat het nog erger had kunnen zijn en ga aan de slag. Ga naar waar je waarde zit en ga die benutten.

Voor mij is 1 van de hoofdboodschappen dat succes in een recessie ontstaat door inspanningen in tijden van welvaart. Investeer in de relatie met je klant, onbaatzuchtig en luister goed. Dat advies komt voor nu wellicht te laat maar is wel een alarmbel voor ondernemers bij wie het nu nog wel goed gaat. Investeer juist nu in ook in de relatie met je klanten. Met name de klanten waarvan je zelf inschat dat het nu niet zo goed gaat.

Het inzicht om geen korting te geven is niet onbekend, maar Burgers legt het in heldere taal met mooie voorbeelden uit. Je levert uiteindelijk in op je eigen waarde. Samenvattend is Wacht niet op de wind, ga roeien geen boek met enorm vernieuwende inzichten. Maar er staan goede tips in. Ook voor de ondernemers die nieuw starten. Bedenk waar je goed in bent, luister naar je klanten en voeg waarde toe. En vooral: Kom in actie. Zelf, zonder wind en blijf roeien, het gaat vanzelf weer een keer waaien.

Rinus Verhart is Dagvoorzitter, Moderator & Manager Klantcontact.