Draag bij aan een klantgericht Nederland

Sitemap

ZET JE OOGKLEPPEN AF; NAAST AR/VR ZIJN ER VEEL MEER TECHNOLOGIEËN UIT DE GAMING INDUSTRIE DIE VERSCHIL KUNNEN MAKEN

LorenRoosendaal.jpegdonderdag 14 juni 2018 09:13

Door Merel de Koning

Loren Roosendaal is keynote tijdens de PvKO Inspiratiesessie op 27 juni: ‘De nieuwe virtuele realiteit’. Hij neemt je mee langs de vergezichten van VR en AR en waarom angst hiervoor ongegrond is. Loren weet als geen ander dat ook jouw business zal (moeten) veranderen: ‘Zet je oogkleppen af, want er zijn nog veel meer technologieën uit de gaming industrie die verschil kunnen maken’ 

Hoe ziet die virtuele wereld van de toekomst eruit?
Er is een verschil tussen Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR). VR is een techniek waarbij je in zijn geheel in een virtuele omgeving wordt geplaatst, bij AR neem je de bestaande realiteit en vul je deze aan met virtuele elementen. Deze technieken kunnen worden aangegrepen om een omgeving die nog niet bestaat visueel toegankelijk te maken. Er kan een virtuele wereld worden gebouwd.

Wat zijn de beste voorbeelden daarvan op dit moment?
Op dit moment is een van de meest concrete voorbeelden van VR het trainen van mensen. Er worden omgevingen nagebootst die nog niet bestaan. Of omgevingen gecreëerd die te duur of te gevaarlijk zijn om fysiek te bezoeken. Een voorbeeld daarvan is van Linde. Dat is een bedrijf dat onder andere industriële procesinstallaties (plants) bouwt voor het winnen van gas. Deze plants behoren tot de meest complexe structuren die mensen ooit hebben gebouwd. Het bouwen van zo’n plant duurt jaren. Op het moment dat een plant er staat worden medewerkers getraind hoe ze ermee moeten werken, maar tijdens die training staan de plants stil en gaan er miljoenen verloren. Met VR kunnen wij een plant virtueel nabootsen. Alle operatoren en mensen die ermee gaan werken kunnen op deze manier jaren van tevoren leren hoe het eruit ziet, hoe systemen gekoppeld zijn en wat hun taak gaat zijn. Wanneer een plant klaar is kan er direct mee gewerkt worden, op deze manier kunnen er miljoenen euro’s bespaard worden.

Dus eigenlijk geef je een kijkje in de toekomst?
Ja, in feite wel. We hebben bijvoorbeeld samen met defensie aan een ultieme veldbasis voor de toekomst gebouwd. In deze virtuele wereld is alles verwerkt wat defensie in de werkelijkheid zouden willen realiseren en wat miljarden zou kosten. Denk bijvoorbeeld aan medische faciliteiten, drone controle centra etc. Op het moment dat deze ‘perfecte basis’ in de virtuele wereld is weergegeven, zijn alle soldaten en generalen er doorheen gelopen om te kijken wat werkt en wat niet. Op deze manier is voorkomen dat er onnodig zaken doorontwikkeld zouden worden met de daarbij behorende kosten.

Waarom worden deze technieken nu nog niet vaker ingezet?
Bij AR heeft de techniek nog zijn kinderziektes. De omgeving moet gevolgd kunnen worden terwijl objecten op dezelfde plek blijven staan. Er moet nog veel verbeterd worden voordat dit helemaal stabiel is. Er wordt hard aan gewerkt maar het duurt nog wel een paar jaar voordat perfect stabiele AR met een breed blikveld betaalbaar wordt. Vooralsnog zijn de meeste AR toepassingen proof of concept installaties, of marketing toepassingen op basis van smartphones.

En wat betekent dit dan voor de marketing in de toekomst?
Op dit moment wordt AR veel ingezet voor marketing en promotie. Je kan bijvoorbeeld je smartphone richten op een verpakking, waarna er bijvoorbeeld iets uit komt en je er een spelletje mee kan spelen. Dit is een leuke live toepassing met een device dat bijna iedereen heeft. Totdat iedereen een headset op heeft blijft AR qua marketing vooral iets dat je via je smartphone beleeft. De frameworks en technieken zijn op dit moment ook nog vrij jong. Pas als er meer grootschalige toepassingen volgen zullen er een aantal frameworks boven komen drijven. Ondertussen blijft het belangrijk om hype en practisch nut van elkaar te scheiden.

Zijn er nu angsten dan?
Ik merk op dit moment geen angst, er veel bedrijven maken zich juist zorgen dat ze er nog niet voldoende mee doen. Je ziet het overal, we moeten er wat mee. Als men aan de slag gaat is het voor de meeste bedrijven dan ook vooral een wondere wereld, waarbij ze niet precies weten wat ze ervan moeten verwachten.

Waar moet je dan als bedrijf beginnen?
Dat heeft denk ik vooral te maken met, met de juiste partijen in zee gaan. Laat je informeren, ga samen met partijen op zoek naar goede cases. Wees niet bang om (klein) te beginnen, te testen en daarop door te bouwen. Als het uiteindelijk groot wordt gaat het de hele wereld om ons heen veranderen en als je daar te laat mee bent, mis je de boot.

Hoe kan deze techniek dan ingezet worden?
Een mooi voorbeeld is ABN, dat met een virtuele escape room, die via de smartphone in augmented reality kan worden ervaren, IT-talenten wil aantrekken. Zij kunnen in AR een cybercrime oplossen. Ook een campagne van Pepsi, waarbij de “ruit” van een bushokje eigenlijk met AR-techniek werd ingevuld en voorbijgangers zo aan de andere kant van het hokje een alien invasie of een tijger dachten te zien, was een leuke vondst.

Welke afdelingen binnen een organisatie gaat er het meest mee te maken krijgen?
Op dit moment heeft het vooral effect op je brand. Het is (nog) niet normaal dat je iets in VR ervaart, dus biedt je je klanten of prospects een unieke ervaring. Dat is een goede manier om je doelgroep met je brand te engagen. Er is geen ervaring die zo engaging is als een duik in een virtuele wereld, daar kan geen scherm tegenop. Maar mensen die denken dat we binnen een paar jaar alles in VR bestellen, hebben het waarschijnlijk net zozeer bij het verkeerde eind als mensen die 10 jaar geleden dachten dat je desktop vervangen zou worden door een 3D omgeving, waar je in rond zou lopen en waar al je bestanden netjes op een boekenplank staan. Op board level wordt VR vaak al omarmd. Voor PostNL bouwden wij bijvoorbeeld ‘the city of the future’. Board en C-level deelden hun ideeën over hoe de wereld er in de toekomst uit ziet. Op basis van deze toekomstvisie bouwden wij de wereld na. PostNL heeft door middel van VR gekeken hoe zij in de wereld van de toekomst passen en draagt dit via VR ook uit naar hun stakeholders.

Waar starten we?
We beginnen gewoon met de toepassingen van AR die nu al breed mogelijk zijn op de smartphone. De volgende stap kunnen we pas zetten als mensen massaal een VR/AR-bril aanschaffen. Qua design zijn de meeste mensen daar nog niet klaar voor, je zet niet iets op je hoofd wat groot en lelijk is. De game-industrie gaat er, totdat de technologie er iets meer sexy uitziet, hopelijk voor zorgen dat VR meer embraced wordt en het vanuit die user base doorgroeit.

Wat is er over 5 jaar anders voor de consument en hoe speel je daar als bedrijf op in?
Als bedrijf moet je je realiseren dat wij te maken hebben met een consument die perfecte ervaringen verwacht. We hebben immers te maken met een consument die verwend wordt met pixar films en fantastische apps en games voor 99 cent of zelfs gratis. De enorme schaal die hiervoor nodig is heeft de consument niet door. Deze verwacht dus steeds meer de kwaliteit van een miljoenenproductie en dat zelfs tegen de prijs van een paar dubbeltjes. Vooral voor middenklasse bedrijven is het lastig om daarin mee te bewegen. Grote bedrijven hebben qua aantal klanten de schaal om deze investeringen te kunnen maken, kleine bedrijven kunnen een persoonlijke ervaring blijven bieden. Er zal dus een groter gat komen tussen kleine en hele grote ondernemingen. VR gaat dit alleen maar versnellen.

Wat geef jij de bezoekers de 27e mee naar huis?
Hopelijk een stuk meer inzicht in wat VR/AR is en hoe het toegepast kan worden. Maar vooral ook wat de zin en onzin ervan is. En dat er nog veel meer dingen uit de game-industrie zijn die het verschil kunnen maken. - Loop niet met oogkleppen rond, want er zit nog veel meer onder de motorkap van onze videogames dat ogen gaat openen.’

Wanneer ben jij tevreden met de sessie op 27 juni?
Als er voldoende kennis, inzicht en middelen zijn gedeeld om op een goede manier om te gaan met alle technologie die hun kant op wordt gegooid. Als we bezoekers voldoende handvatten hebben kunnen geven om de wereld van VR, AR en wellicht ook wel die van de bredere gametechnologie te kunnen navigeren, dan is het zeker geslaagd. En hopelijk hebben we ze ook een beetje verwonderd.

SCHRIJF JE HIER IN VOOR DE PVKO INSPIRATIESESSIE DE NIEUWE VIRTUELE REALITEIT

Labels
PvKO nieuws

Reacties op 'ZET JE OOGKLEPPEN AF; NAAST AR/VR ZIJN ER VEEL MEER TECHNOLOGIEËN UIT DE GAMING INDUSTRIE DIE VERSCHIL KUNNEN MAKEN'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.