Draag bij aan een klantgericht Nederland

Sitemap

Terugblik: De plantage en het regenwoud van klantgericht innoveren | deepdive …

IMG_6318.jpgmaandag 04 juli 2022 14:49

Op donderdag 30 juni waren we te gast bij VodafoneZiggo! We werden enorm gastvrij ontvangen in het prachtige Experience Center. Dank aan het VodafoneZiggo team.

Met de metafoor van de plantage en het regenwoud loodste Dorien van der Heijden ons door het onderwerp van klantgericht innoveren. Als auteur van het prijswinnende boek ‘De Strategie van de Kreeft’ kon zij de deelnemers vertellen dat een kreeft alleen maar kan groeien als hij zijn pantser afwerpt (en de kwetsbaarheid en het ongemak omarmt die dit tot gevolg heeft).

Waarom worstelen we zo met innovatie? Door vast te houden aan oude zekerheden, door ‘Vandaag is altijd dringender dan morgen’ en nog erger: doordat je vandaag in beslag wordt genomen door de ‘SOY – Shit of Yesterday’. Incrementele, voortdurende verbeteringen vragen om gedragsregels van de plantage (van excelleren tot het streven naar perfectie); echte vernieuwing om de regels van het regenwoud (van durven dromen, doorbreken van regels tot fouten durven maken) – lees de slides (hieronder te vinden) nog eens na.

Daarna trakteerde een drietal VodefoneZiggo professionals op een speciaal kijkje in hun innovatiekeuken. Joost Wijermars, director B2B Products sprak over innovatie binnen B2C en B2B. Wat doen wij bijvoorbeeld allemaal om te innoveren en welke keuzes moeten wij maken? … over televisiekastjes, 5G en security-oplossingen.

Karin Mars, Director Workplace & Facilities bij VodafoneZiggo enthousiasmeerde ons vervolgens met allerlei innovaties op dit hoofdkantoor! IoT sensoren die het mogelijk maken om van het kantoor een heuse smart building te maken? Door bijvoorbeeld inzicht te bieden voor beschikbare werkplekken, drukte en klimaat. En hoe er efficiënter en gerichter schoongemaakt kan worden, omdat ze weten waar er is gewerkt en waar niet.

Eric Hartmans, Customer Engagement Consultant, tenslotte liet zien hoe zij dagelijks bezig zijn met (tegelijkertijd) verbeteren en vernieuwen in hun digitaliseringsstrategie.

Luistertip? Luister via deze link naar de eerste PvKO Podcast. Jan-Hein Pierik, Customer Experience Strateeg interviewt Dorien Van Der Heijden over innoveren bij organisaties. Hoe doe je dat? Welke spanning zit er tussen de plantage en het regenwoud? Wat zijn de lessons learned?

Voor PvKO leden zijn de presentaties beschikbaar op de PvKO Community Site 

terugblik PvKO 30 juni 2terugblik PvKO 30 juni

« Terug