Logo

Recensie Digital Marketing Pinball

digital.jpgzondag 17 maart 2019 21:02

Door Merel de Koning

Met het boek (De 5 groeidrivers van) Digital Marketing Pinball van Daniël Markus ga je zeker weten binnen 8 uur een nieuwe online marketing topscore behalen.

Markus heeft een speelse kijk op online marketing – hij vergelijkt het namelijk met een flipperkast en interactie-elementen. Dat is vast ook de bril die je eigenlijk zoekt als je een blik werpt op je online marketing prestatie rapporten, en verblind raakt door de vele cijfers.

Ik vind Digital Marketing Pinball een bijzonder goed voorbeeld van een boek dat de data driven aanpak hanteert. In praktische stappen bekijk en exporteer je online marketing gegevens uit bijvoorbeeld Google Analytics. Vervolgens helpt Markus je met toegankelijke Microsoft Excel formules en draaitabellen om de data om te zetten naar zijn 5 groeidriver model. Tot slot geeft hij aan wat de uitkomsten betekenen voor je volgende marketing optimalisatie actie. En dan is het aan jou om de bal het speelveld in te schieten, te flipperen en daarna te kijken welke nieuwe score je hebt behaald.

Interessant is de volgorde waarin Markus zijn 5 groeidrivers bespreekt. Waar marketeers normaliter hameren op acquisitie, begint Markus juist met conversie, gevolgd door transactiewaarde en retentie. Pas in het laatste deel bespreekt hij acquisitie. Nadat je de meeste KPI’s en Metrics onder de knie hebt, zul je ook begrijpen waarom eerst de 4 andere groeidrivers op orde moeten zijn, voordat je gaat inzetten op acquisitie verhogen. Je kunt immers zoveel pinballs de flipperkast in schieten als je wilt, maar als je niet kunt flipperen dan behaal je sowieso geen enkele gecontroleerde highscore.

Ik zou Digital Marketing Pinball positioneren tussen enerzijds de meer instapliteratuur op het gebied van online marketing en anderzijds de academische c.q. wetenschappelijke vakliteratuur over online marketing. Digital Marketing Pinbal geeft je veel meer praktische en direct toepasbare stappen om te nemen in vergelijking met boeken die alleen vertellen dat je iets met online marketing moet gaan doen. Daarbij schiet Markus gelukkig niet te ver uit zijn flipperkast: Complexe data science formules vind je niet. Wel hoe je de uitkomsten van bijvoorbeeld biedprijs simulaties van Google praktisch voor je kunt gebruiken door vertaling naar prijselasticiteit tussen bod en extra winst (je score).

Data-analist Markus heeft de flipperkastmethode over de jaren heen ontwikkeld door toepassing van de concepten bij de klanten van zijn marketingbedrijf LevelUp Group. Welke klanten dat zijn blijft nog vaag. Of de illustratieve voorbeelden van onder ander Albert Heijn en SimYo casussen zijn waar hij aan heeft gewerkt of niet blijft voor mij onduidelijk. Quotes van klanten die de methode enthousiast aanprijzen vanwege behaalde successen zouden mijns inziens best wel aan het boek toegevoegd mogen worden.

Grappig feit dat nota bene tijdens het lezen van Digital Marketing Pinball een vriendin me uitnodigde voor een verjaardagsfeestje in het flipperkastmuseum van Nederland. Toeval bestaat niet, en met de instructies uit Markus’ werk ben je als online marketeer of data-analist in staat om jouw digital marketing flipperkast optimaal te bespelen. Want ook al kent elke onderneming zijn eigen flipperspel (met eigen speelveld, productthema en kastindeling), de spelregels om een highscore te behalen blijven toch hetzelfde.

Conclusie: Met de nieuw opgedane inzichten uit Digital Marketing Pinball schiet ik de pinball mijn digital marketing flipperkast in om te spelen voor een nieuwe highscore. En dat gaat me wel lukken.

Over de recensent

 Econometrist en informaticus Quintus C. Hegie, MSc (35) heeft een tiental jaar praktische ervaring met big data gedreven omnichannel marketing in de financiële branche. Zijn vertrekpunt bij het ondersteunen van bedrijven met hun marketing afdeling is steeds de gedragingen en overtuigingen van de eindklant beter te leren begrijpen.  Middels objectieve operationele analyse en continue verbetering van uitgewerkte Data Driven Customer Journeys, maken bedrijven blijvend betere en slimmere keuzes voor waarde creatie bij hun klanten.

Quintus C. Hegie, MSc, Qoppa Holding B.V., www.quintushegie.com

 

Labels
Recensies Managementboek.nl

Reacties op 'Recensie Digital Marketing Pinball'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.