Draag bij aan een klantgericht Nederland

Sitemap

OVER TIEN JAAR IS VR/AR ÉÉN, JE DOET ALLES IN EEN VIRTUELE WERELD

0-16.jpegdinsdag 12 juni 2018 15:42

Door Merel de Koning

Jeroen van der Borght van Studio05 weet alles over de impact van AR/VR op zowel de consument als het bedrijfsleven. In aanloop naar zijn presentatie tijdens de PvKO Inspiratiesessie: De nieuwe virtuele realiteit op 27 juni licht hij met dit interview alvast een tipje van de sluier op: ’Over tien jaar is VR/AR één, je kan alles doen in een virtuele wereld’.

Wat gaat AR/VR eigenlijk voor de wereld betekenen?
Ik denk dat je de AR/VR technologie kan vergelijken met de eerste mobiele telefoon, die werd op dat moment alleen gebruikt door zakenmensen en technologiefanaten, met AR/VR zitten we ook nog in de fase dat het alleen voor een specifieke doelgroep interessant is. Wanneer de technologie zich ontwikkelt gaat VR/AR impact hebben op ieders dagelijks leven en de totale wereld.

Waar staan we nu met deze techniek?
Als je de hypecycle bekijkt zitten we op dit moment in de fase dat de eerste enorme hype is afgebouwd. De technologie functioneert maar is nog niet klaar voor de complete consumentenmarkt. Maar ondertussen zijn developers aan de achterkant druk aan het doorbouwen. Dit is de uitdaging voor de komende jaren, zo snel mogelijk bouwen totdat we concreet wat kunnen met de hype zonder dat het enthousiasme wegzakt.

Wat is er over tien jaar anders dan nu?
Er is een verschil tussen AR en VR. Bij AR projecteer je de digitale wereld op de werkelijkheid, een concreet voorbeeld daarvan is een snapchatfilter. Met VR verplaats je jezelf naar de virtuele wereld, met zo’n bril op je hoofd. Over tien jaar zijn deze technieken in elkaar overgelopen. Iedereen heeft dan een wearable op zijn hoofd, in welke vorm dan ook. Wij zouden dit (telefonisch) interview dan virtueel hebben waarbij ik naast jouw hoofd zie waar ik je van ken, of ik al eerder contact met je heb gehad en hoe jouw LinkedIn profiel eruit ziet.

Maar er was toch al een Google glass?
Google glass was nog meer de eerste telefoon. Het was te vroeg, de techniek kon het nog niet aan. Het klopte nog niet in de samenleving.

En welke angsten leven er nu?
De angst die leeft is dat je niet meer uit de virtuele wereld wil en niet meer zonder kan. Je krijgt teveel input van digitale media, de verandering is te groot.

Welke rol speelt data in deze virtuele wereld?
Op dit moment wordt er druk gewerkt aan de uitrol van het 5G netwerk, op het moment dat dat er is kunnen alle apparaten altijd aangesloten worden op het internet. Er kunnen dan realtime data verzameld worden in de cloud, die deze vervolgens terug kan koppelen naar de AR/VR tool. Dat betekent dat als jij een apparaat op je hoofd hebt, en AI perfect is ingericht, het apparaat kan herkennen waar jij staat of met wie jij aan het praten bent en daarop in kan spelen. 

Welke branche heeft volgens jou het meest baat bij VR/AR?
VR/AR gaat impact hebben op de hele wereld. Op dit moment wordt het vooral gebruikt om situaties te stimuleren die ingewikkeld of duur zijn. Bijvoorbeeld voor defensie, daar is een virtuele wereld gebouwd om missies na te bootsen. Maar bijvoorbeeld ook voor het oplossen van problemen aan een vliegtuig door virtueel een vliegtuig na te bootsen. Naast trainingsdoeleinden is de entertainment/gaming markt de grootste, maar hier wordt nu nog weinig geld in verdiend. De games worden vooral gefund door de makers van VR-brillen om het gebruik van een bril te promoten.

Is dat wat het nu stagneert, dat nog niemand met zo’n bril over straat loopt?
De technologie is er eigenlijk nog niet klaar voor, om met een bril over straat te gaan. Voor gamers is het zeer interessant om een bril aan te schaffen. Maar de vraag is of er voor iedereen voldoende toegevoegde waarde is. Maar dat is een kip-ei verhaal: als er geen content is koopt niemand een bril, als er geen bril is maakt er niemand content.

Wat moet je als bedrijf doen om mee te gaan?
Je moet in je achterhoofd houden dat alle situaties virtueel nagebootst kunnen worden. Dat kan bijvoorbeeld een vergadering zijn met iemand die in Tokio zit, maar ook een schoen die je virtueel kan passen om te zien hoe hij bij jouw voet staat. Of dat het stofje van de jurk die je zocht mooi over je schouders valt.

Waar begin je dan?
Op dit moment wordt de techniek nog vooral gebruikt om een unieke ervaring te bieden, als eventactivatie. De belangrijkste learning die ik mee kan geven is dat het niet alleen gaat om de ervaring die je met de bril creëert, maar vooral om de hype die daar bij komt kijken. Dus als jij een showroom nabootst en mensen maken daar fotos van en delen die online heeft dat veel impact op de waarde van jouw merk. Het doel is dus niet het maken van de VR/AR experience maar het trekken van mensen door de hype die het is en het onderdeel te laten zijn van je hele campagne.

Zijn alle technieken die er nodig zijn al beschikbaar, of moet er nog veel ontwikkeld worden?
Er moet nog veel ontwikkeld worden. En daarnaast moet er ook meer content gemaakt worden. Een device alleen is niks. Je moet er dus over nadenken hoe je VR/AR in zou willen zetten. Er zijn wel redelijk wat tools op de markt als de hololens, htc vive, Oculus go/rift. 

Welke afdeling/functie binnen een organisatie gaat er het meest mee te maken krijgen?
Alle afdelingen krijgen ermee te maken. Ook op board niveau. Bij Nike is het bijvoorbeeld zo dat als ze een nieuwe sneaker ontwikkelen, die hele wereld over gevlogen wordt ter goedkeuring van alle stakeholders. Dat kan straks allemaal virtueel. Er kunnen veel besparingen gedaan worden. HR-managers moeten gaan zoeken naar goede developers en 3d-ers, die gaan het verschil maken.

Hoe bereid je je voor als marketeer?
Marketeers moeten zich er bewust van zijn dat het nog moeilijker gaat zijn om de aandacht van mensen te blijven trekken. Alles wat er nu in de echte wereld is kan een scherm worden. Je kan van álle dagelijkse dingen in het leven virtueel iets maken. Mensen kunnen daar natuurlijk ook helemaal gek van worden, je moet dus nog meer dan nu relevante waarde blijven creëren voor jouw doelgroep.

Wat gaan bezoekers van jou leren tijdens de sessie?
Tijdens mijn presentatie ga ik ze vertellen over welke verschillende uitingen er zijn en hoe je een brede beleving kan opzetten. Ik vertel je wat onze learnings daaruitzijn en welke waarde de techniek kan hebben.

Wanneer is de sessie op 27 juni voor jou geslaagd?
Als bezoekers naar huis gaan en denken; ik wil wel eens zo’n bril proberen! En nog belangrijker is dat als mensen naar huis gaan,ze denken: ‘Zou ik mijn huidige uitdagingen als kunnen oplossen met deze nieuwe technieken? En hoe?’

Labels
PvKO nieuws

Reacties op 'OVER TIEN JAAR IS VR/AR ÉÉN, JE DOET ALLES IN EEN VIRTUELE WERELD'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.