Draag bij aan een klantgericht Nederland

Sitemap

Blog Inspiratiesessie Gamification; Een inspirerende avond door de ogen van vier studenten

Gamification 380x270.jpgdonderdag 12 oktober 2017 15:53

Door Eva Rietbroek

Allereerst zullen wij ons even voorstellen: wij zijn Michael Sluis, Jannica Kampert, Johannes van Leerdam en Mathilde Dekker (v.l.n.r.). Momenteel zitten we in ons laatste jaar van de studie Bedrijfskunde MER aan de Christelijke Hogeschool Ede. We zijn bezig met een project bij Nationale Nederlanden, waarbij de inzet van gamification voor de klant een belangrijke rol speelt. Door onze opdrachtgeefster Anke Smilde zijn we uitgenodigd voor de Inspiratiesessie Gamification. Uiteraard waren we gelijk enthousiast en bezochten het event. Hieronder leest u onze ervaringen.

Michael Sluis: Het was erg tof bij deze avond in B.Amsterdam aanwezig te mogen zijn. Na een introductie binnen de basics van Gamification en de menselijke stofjes, zoals Dopamine, die daarbij vrijkomen, heb ik Customer Drive bijgewoond. Dit was in een ruimte omgetoverd naar autoverhuurbedrijf waarbij de klant centraal stond. Hoe kun je de klant naar tevredenheid helpen zonder daarbij te veel aan servicekosten te spenderen? Ik heb hierbij meegekeken met de deelnemers zodat ik een goed beeld kreeg van zowel de rol als klant & KCC-medewerker. Vervolgens waande ik mij als een medewerker van de Gemeente Amsterdam binnen een game-omgeving. Dat de moeilijkheid steeg naarmate de levels vorderde, bleek uit de cijfers die ik ontving van de veeleisende klant… Een toffe avond met concrete games waarbij wij elementen kunnen gebruiken voor de opdracht voor Nationale Nederlanden.

Jannica Kampert: Allereerst vond ik het een super leuke ervaring om een keer mee te kijken hoe het bedrijfsleven met deze thema's omgaat. Als eerste workshop heb ik Customer Drive bijgewoond waarbij ik in de rol ben gaan zitten van telefonisch helpdeskmedewerker. Dat was hard werken, maar erg nuttig om te doen en laat maar weer zien hoe belangrijk de klanttevredenheid is en welke manieren er zijn om dit te verbeteren. Vervolgens ben ik als medewerker van de Gemeente Amsterdam aan de slag gegaan. Het leuke van deze game vond ik dat de medewerkers niet alleen voor de klanten deze game speelden, maar zelf ook feedback krijgen aan de hand van de opdracht.

Ik kijk terug op een leerzame interactieve avond waarbij ik weer nieuwe ideeën heb opgedaan om toe te passen in de praktijk

Johannes van Leerdam: wat gaaf om te zien dat je met een paar woorden tot een heel nieuw idee kan komen zonder überhaupt de andere mensen te kennen waarmee je een idee ontwerpt. Een ander tof idee op het gebied van gamification was het spelen van een spel om achter je persoonlijkheid te komen. Het kan allemaal op de PvKO inspiratiesessies over onderwerpen waarmee we in de toekomst steeds meer te maken krijgen. Vooral ook leuk om te zien dat het spelen van een spelletje veel meer doet met je emotie dan bijvoorbeeld het normaal invullen van een persoonlijkheidstest. Het heeft mij tot nieuwe gezichtspunten gebracht die ik mee kan nemen in het uitvoeren van onze opdracht bij Nationale Nederlanden.

Mathilde Dekker: over B.Amsterdam had ik al verschillende verhalen gehoord, maar ik was er nog nooit geweest. Dat was dus al de eerste ervaring, binnenkijken in dat gebouw vol innovatieve mensen. Na een interessante opening door Tim en Jaïn begon mijn eerste workshop: je eigen game concept ontwerpen. Erg mooi hoe we in korte tijd een game konden ontwerpen aan de hand van een paar steekwoorden. Daarna heb ik het spel van Greenberg Nielsen gespeeld. Ik had nooit gedacht dat een persoonlijkheidstest ook op die manier kon worden afgenomen. Al met al een inspirerende avond en wat mij zeker bijblijft is de uitspraak: ‘We kunnen elk proces anders maken door het spel te veranderen’.

Labels
PvKO nieuws

Reacties op 'Blog Inspiratiesessie Gamification; Een inspirerende avond door de ogen van vier studenten'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.