Logo

DDMA, een vereniging on the move

DDMA Data Dag 380x270.jpgvrijdag 20 november 2015

Blog Steyn Elshout, indruk en review van de datadag van DDMA, 18 november in Pakhuis de Zwijger

Afgelopen 18 november ben ik de gehele dag aanwezig geweest bij de Datadag van DDMA. Dit jaarlijkse evenement stond in het teken van de Customer Data Award en ontwikkelingen in de wereld van datavergaring, data-analyse en (slimme) inzet van data.

Verwachting
Een dag waarin ik veel te weten zal komen over de stand van zaken mbt datgebruik en data-analyse binnen bedrijven en hoe ze dit kunnen / willen gebruiken om hun marktpositie te behouden cq klaar te zijn voor de toekomst.

Algemene indruk
Wat een verheerlijking om eens andere cases te zien en te horen dan de traditionele (data)disruptors als Uber en AirBNB! Niet dat ze niet genoemd zijn (die klote organisaties die de business van traditionele bedrijven omver helpen), maar in ieder geval zijn ze niet voor de zoveelste keer geanalyseerd.

Wat een nog grotere verademing is, zijn de cases die door de keynote speakers wel behandeld zijn. Transavia en Sanoma gaven een mooie kijk in de keuken van hun veranderingen in hun businessmodellen en hun gebruik van data om in de toekomst klanten te kunnen behouden en meer rendement uit hun doelgroep te kunnen halen. Ze moeten natuurlijk, maar ze doen het ook, en dat is mooi om te zien (ondanks dat er nog en lange weg te gaan zal zijn).

Naast de Keynote speakers waren er een aantal parallelsessies die ingingen op allerlei aspecten van het gebruik van data. Ikzelf heb gekozen voor 'DDMA, data en privacy' (droge stof, wel prettig gebracht) en Localz (Beacons in retail, mooie voorbeelden, duidelijke businesscases). Al met al voegden deze parallelsessies mede toe aan mijn positieve indruk van de dag.

Een laatste element dat zeker ook niet aan een dag als de datadag mag ontbreken zijn de meer theoretische benaderingen:

  • De keynote 'data, the new oil' zat hierbij vol opportunisme, iets waar ik persoonlijk wel van houd.
  • De presentatie van de DDMA commissie klantdata en dialoog was in de vorm van Pecha Kucha sessie, waarin 20 sheets gedurende 20 secondes de maat van de presentatie aangaven. Lekker afgebakend en een leuk onderwerp (al miste ik vanuit mijn persoonlijke interesse wel de klantgerichte aspecten).

Conclusie
De datadag was een geslaagde dag, waarin ik een duidelijk beeld kreeg van de stand van zaken als het gaat om datavergaring en datagebruik. Je ziet dat 'traditionele' organisaties weliswaar nog aan het begin van hun omvorming staan (elke organisatie wordt een datagestuurde organisatie) maar in ieder geval zijn ze begonnen. Soms met buigen of barsten, maar de start betekent wel bewustzijn en cultuurchange (zeker niet te vergeten in de omvorming naar nieuwe businessmodellen). Ik ben zeker benieuwd hoe dit verder zal gaan, en of de 'traditionele' organisaties niet ten onder zullen gaan aan ten koste van de disruptors.

DDMA, dank dat ik aanwezig mocht zijn en ik verheug me al op volgend jaar!

Steyn Elshout
Kernlid online communicatie bij PvKO

Labels
Weblog

« Terug

Reacties op 'DDMA, een vereniging on the move'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.