Recensie Thinking in new boxes

Thinking in new boxes.jpgdinsdag 23 september 2014 20:51

Auteur: Luc de Brabandere en Alan Iny

Lees de recensie van 'Thinking in new boxes'.

Robert Buisman

afbeeldingen algemeen/linkedin-logo_thumb1.jpg Robert Buisman
 Interim Manager & Sales Consultant bij Sales in Business en PvKO kernlid

Met Thinking in new boxes stellen Luc de Brabandere en Alan Iny een nieuw paradigma voor creativiteit voor. Ze zeggen met deze denkmethode verder te gaan dan out-of-the-box-denken. Een belofte die niet alleen nieuwsgierig maakt, maar ook van actuele waarde is. De vraag is: maken ze dit waar?

Thinking in new boxes beschrijft een benadering voor creativiteit in organisaties. De auteurs nemen de lezer mee in de wereld van zakelijke creativiteit. Al na acht pagina’s is er herkenning en verheldering. Zeer helder weten de auteurs te verwoorden wat out-of-the-box denken eigenlijk is. En dus ook hoe moeilijk het is als je geen definitie van ‘een box’ hebt. In veel brainstormsessies staat het buiten-je-eigen-kader-denken centraal, maar de mentale stap naar ‘hoe doe ik dat’ ontbreekt nog wel eens.

Inhoud

Met Thinking in new boxes krijg je een andere, concrete kijk op out-of-the-box-denken. Zodra je ‘thinking boxes’ weet te definiëren, ben je in staat andere te vinden. De 5 stappenaanpak in het boek is een mooie leidraad voor het creatieve proces zonder dat ik het gevoel heb dat er iets aan ontbreekt. De volledige cirkel van anders kijken, divergeren, convergeren en evalueren is beschreven, tegen het decor van de heldere definitie van wat een thinking box eigenlijk is. Het maakt dat de inhoud meteen landt in een voedingsbodem van herkenning. Het maakt dat je gaat kijken welke bestaande regels, conventies en aannames binnen je bedrijf aan heroverweging toe zijn.

Waar het kwartje echt valt is in het onderscheid tussen wat de schrijvers ‘eureka’ en ‘caramba’ noemen. Tegen het licht van de veranderende samenleving en economie heeft deze duiding een hoge actualiteitswaarde. ‘Eureka’ is het moment waarop je zelf een creatief product, verdien- of bedrijfsvoeringsmodel bedenkt dat jou direct voorsprong geeft. ‘Caramba’ is het moment waarop de ander dat al gedaan heeft en jij daar plotseling mee geconfronteerd wordt. Het idee (voorstelling van de werkelijkheid) waar je altijd aan vasthield wordt ineens vervangen voor een ander idee. Actueel in dit verband is de opkomst van disrupters als Uber, Snappcar en AirBnB. Overigens wordt dit soort nieuwe tijdbedrijven niet genoemd. Wel zijn er de leerzame voorbeelden van traditionele organisaties als La Poste en Bic die zich via nieuwe invalshoeken -thinking boxes- succesvol vernieuwd hebben.

Leesbaarheid

Met driehonderd pagina’s is Thinking in new boxes een dik managementboek. De inhoud is weliswaar helder, maar er is veel tekst. De schrijfstijl grenst aan het wetenschappelijke, terwijl je -op basis van de titel- een meer inspirerende, directe en creatieve stijl verwacht. Kleine slordigheden en fouten in de tekst kunnen na verloop van tijd als storend worden ervaren en komen de leesbaarheid niet ten goede. Dat is jammer, want het leidt af van de goede inhoud.

De inhoud wordt ondersteund met oefeningen, samenvattingen, een definitielijst en praktijkvoorbeelden van onder meer La Poste en Generali en een fictief voorbeeld van bedrijf ‘Ultragames’ dat als rode draad door het boek loopt.

Dat de schrijvers de belofte van een nieuw paradigma voor creativiteit waarmaken, staat voor mij vast. De methode gaat inderdaad verder dan out-of-the-box en is bruikbaar, juist nu. Wat meer eigen creativiteit in de vorm van een samengevatte en handzame (al dan niet boek-) versie voor managers juich ik zeker toe.

'Thinking in new boxes' bestellen? PvKO leden betalen geen verzendkosten.
Klik hier >