Logo

Terugblik op de PvKO Inspiratiesessie: IoT bij VodafoneZiggo in Utrecht

380PvKO_201811_IoT_8.jpgmaandag 19 november 2018 13:56

Slechts twee weken in gebruik en nu al mochten leden en gasten van PvKO kennismaken met het gloednieuwe hoofdkantoor van VodafoneZiggo. Overweldigd door de prachtige inrichting en de speelse omgeving konden de bezoekers al inspiratie opdoen nog voordat de eerste spreker een woord had gezegd. Inspiratie opdoen ook exact waar de leden voor kwamen: inspiratie op het gebied van Internet of Things, kortweg IoT. Op zoek naar dagelijkse toepasbaarheid en slimme manieren om IoT in te zetten. Met nieuwsgierigheid en vragen onder de arm begonnen de leden aan de avond; want hoe maken bedrijven zoals ING en KONE de vertaling van theorie naar praktijk? Wat is de dagelijkse toepasbaarheid van IoT? En hoe kunnen andere organisaties leren van deze voorlopers? Een spannende transitie die we op de bijeenkomst van dichtbij konden meemaken.

Het nieuwe onderkomen van VodafoneZiggo ademt IoT. Slimme sensoren zijn verstopt in elke lader, stroompunt en plafond, vertelt Bob van der Sar van VodafoneZiggo. Zij houden van alles bij: de temperatuur, de drukte, het lawaai. Al die informatie gaat medewerkers helpen de juiste plek te vinden voor het werk dat zij op dat moment gaan doen. Wil je met iemand of met een groep overleggen? Dan helpt de speciale smart office app je een geschikte ruimte te vinden. Hij vertelt je zelfs de weg er naar toe. Wil je diep in een analyse duiken in een rustige ruimte? Ook daar kan de app je mee helpen. Zelfs facilities en de medewerkers van het schoonmaakbedrijf zijn op de app aangesloten. Zij kunnen monitoren waar het druk is geweest en waar er dus extra schoonmaak nodig zal zijn.

VodafoneZiggo gelooft in IoT, maar wel op een menselijke manier. ‘IoT gaat niet over dingen, maar over mensen en wat zij er mee doen.’ Lees meer over de visie van VodafoneZiggo in het trendrapport. 

Het zwarte goud van ING
ING heeft in Nederland al een aantal kantoren voorzien van een moderne, nieuwe jas. Het ING Huis maakt een bankkantoor aanvoelen als een hippe koffiebar. Een gezellige plek om te zijn, waar koffie met een knipoog het ‘zwarte goud’ genoemd wordt. Er is geen balie meer en de adviseurs zijn te vinden in goed ingerichte spreekkamers. Hoe zorg je er voor dat klanten goed en op tijd geholpen worden? Samen met Milvum ontwikkelde ING een slimme toepassing, waarbij de gastvrouw van het kantoor klanten ontvangt met behulp van haar tablet. Zij maakt een korte notitie van de wensen van de klant en plant het gesprek in bij een van de adviseurs. De adviseur krijgt een seintje via zijn smartwatch en weet dat de klant is gearriveerd. De gastvrouw heeft ook een avatar aangemaakt, zodat de adviseur de klant kan herkennen in de wachtruimte. Inmiddels gebruiken al 22 kantoren in Nederland dit slimme staaltje techniek en wordt het zelfs uitgerold naar kantoren in België. Ook voor ongebruikelijke zaken blijkt de techniek toepasbaar. Want hoe garandeer je de veiligheid van de adviseurs in de spreekkamer? Daar is iets slims op gevonden. In de smartwatch is de ‘Brul app’ gemaakt, zeer toepasselijk voor de leeuw van ING. Drie keer tikken op de smartwatch, de collega’s krijgen een brul binnen en weten dat er iets niet goed gaat. ING laat zien dat mens en digitaal optimaal kunnen samenwerken. Het wordt zelfs menselijker door digitaal in te zetten. 

Download hier de presentatie van ING.

Download hier de floor cases van Milvum

Voorspellen dat een lift in storing gaat. Kan dat...?
Wist je dat er dagelijks 1 miljard mensen worden vervoerd met een lift? Volgens KONE is niet het vliegtuig maar de lift het meest veilige vervoersysteem. KONE staat voor people flow management in gebouwen, van appartementencomplex tot ziekenhuis en winkelcentrum. De groei in digitalisering en verstedelijking biedt KONE enorme kansen. Dat zorgt er voor dat er nu naast liften, automatische deuren en roltrappen ook veel gewerkt wordt met andere producten, zoals toegangspoorten. Onderhoud aan liften is niets nieuws voor KONE. Wat wel nieuw is, is dat zij via een sensor op de lift een storing aan zien komen. De sensor registreert trillingen van de lift. Een lift trilt altijd een beetje, maar afwijkingen worden direct opgevangen en geanalyseerd in samenwerking met IBM Watson. Zo gaat KONE van het repareren van een lift in storing, naar het voorspellen van welke lift onderhoud nodig heeft. Met als resultaat: veel minder gemelde storingen, die zijn simpelweg verholpen voordat ze optreden. 

Alles terugvinden op Schiphol met IoT
Ook op Schiphol wordt gewerkt aan slimme toepassingen.Trigion verzorgt de passenger assistent op de luchthaven, mensen die hulp nodig hebben om van of naar de gate te komen worden hierbij geholpen. Meer dan 450.000 mensen per jaar! De mensen die hulp bieden zijn uiteraard snel te vinden, maar de materialen die zij nodig hebben niet. De rolstoelen, ‘golfkarretjes’ en andere hulpmiddelen staan overal op de luchthaven - dat kan slimmer. Samen met Vodafone en The Next Web is Trigion een IoT challenge gestart. Start-ups bedachten een oplossing en uiteindelijk viel de keuze op Undragid. Zij verzorgen al asset tracking op vliegvelden voor trappen en voedselkarren. Die techniek wordt nu ook toegepast op de materialen van passenger assist. Een sensor geeft de locatie door en die is door de medewerkers continu op te vragen. Niet alleen binnen de luchthaven, de techniek werkt ook daarbuiten. Mocht een rolstoel ooit in het centrum van Amsterdam terecht komen, dan is hij nog steeds te traceren. Trigion en Schiphol rollen nu het proof of concept uit. Als alles volgens planverloopt kunnen de medewerkers vanaf februari 2019 al gebruik maken van de techniek. 

Download hier de presentatie van Trigion.

IoT is menselijk geworden
Opvallend hoe menselijk digitaal kan zijn. Alle bedrijven passen slimme technieken toe om het medewerkers en klanten meer gemak te laten ervaren. IoT is de gadgetfase echt ontstegen en draagt substantieel bij aan klantgericht ondernemen. 

Na afloop werden de presentaties, onder het genot van een drankje, besproken door de leden en gasten die bij de avond aanwezig waren. Veel leden gaven blij te zijn met de toepasbaarheid van de gepresenteerde voorbeelden. Zaken die vooruitstrevend zijn, maar tegelijkertijd ook haalbaar voor andere bedrijven. Ook de enorme drive om techniek te laten werken voor de klant werd door de leden als zeer positief beschouwd. Verrassend zelfs, waar je vaak voorbeelden van een pratende koelkast kreeg, zien we nu cases die werken in praktijk en tegelijkertijd waarde geven aan het product of dienst voor de klant. De theoretische onderbouwing werd door een enkeling gemist, hoe is dit ontstaan en hoe gaan we verder? Een goed punt waarin de komende sessies van PvKO weer meer aandacht naar uitgaat. Kortom, we gingen met veel inspiratie op naar huis.

Wat zijn jouw plannen, vragen of praktijkcases met IoT? Praat mee met de community van PvKO in de LinkedIn-groep.

Benieuwd naar de foto's? Bekijk ze hier! 

Kom 13 december ook inspiratie opdoen
Na het prachtige kantoor van VodafoneZiggo ben je 13 december van harte welkom bij ABN Amro in Amsterdam. Een bijeenkomst over circulariteit en duurzaamheid. We verwelkomen je graag. Nog geen lid van PvKO? Meld je kosteloos en vrijblijvend aan voor deze sessie en maak kennis met PvKO.

Ja, ik ben er 13 december bij!

« Terug