Recensie Eerste hulp bij thuiswerk - 'Hoe houd je thuiswerken werkbaar en plezierig?

elke.jpegdinsdag 11 mei 2021 20:58

In Eerste hulp bij thuiswerk van Elke van Hoof krijg je antwoord op de vraag: Hoe houd je thuiswerken werkbaar en plezierig? Voor jezelf, je team, en je gezin. Dat 'Is een kunst, maar ook een skill die je kan leren,' aldus de psychologe.

Thuiswerken is natuurlijk niets nieuws, wel nieuw is dat veel mensen vanaf maart 2020 volledig gingen thuiswerken en helemaal geen toegang meer hadden tot kantoor. Tel daar nog eens de lock downs bij op en thuisonderwijs geven aan kinderen... Dan is thuiswerken opeens een echte uitdaging. In dit boek krijg je antwoord op de vraag: Hoe houd ik thuiswerken werkbaar en plezierig? Voor mijzelf, mijn team, het gezin. De auteur richt zich tot de Belgische en Nederlandse lezer en duidt ook culturele verschillen. Achterhaald na ruim een jaar thuiswerken? Nou nee, ik heb er zeker wat waardevolle tips aan over gehouden. Toekomsbestendig geschreven? Daar had ik persoonlijk meer van verwacht. Een doorkijk naar nieuwe thuiswerkconcepten had niet misstaan in dit boek.

Controle of vertrouwen?
Elke van Hoof gaat onder meer in op hoe je op afstand een team aanstuurt. En wat je zelf kunt doen om thuis effectief en plezierig te werken. Voor mij is de start van het boek te veel een terugblik op het Coronatijdperk dat achter ons is en wat dat met de gemoedstoestand heeft gedaan. Dat stadium ben ik echt voorbij.

Dit boek bevestigt voor mij dat ik bij een modern bedrijf werk, waarinflexibel werken, vertrouwen en output sleutelwoorden zijn. De omslag naar 100% thuiswerken ging hier dan ook eigenlijk zonder slag of stoot en zonder verkramping van het management. De tips over hiërarchie, tijd bijhouden en controle zijn daardoor minder relevant voor mij. Het boek bevestigt dat ik niet tot de risicogroep behoor: geen kleine kinderen meer, een eigen werkkamer en het bos om de hoek maken dat ik goede thuiswerkomstandigheden heb. Mocht je thuiswerken niet op kunnen brengen of collega's willen helpen die het lastig hebben: Van Hoof legt goed uit hoe je beter kunt focussen en de stress kunt verlagen of een helpende hand kunt bieden.

Het Corona tijdperk voorbij?
Blije collega's zorgen voor blije klanten en dat leidt tot verbetering van de klanttevredenheid, een langere klantduur en een beter rendement. Daarom wil je dat iedere collega het naar zijn zin heeft en op een goede manier zijn of haar bijdrage kan leveren. Dus is het als bedrijf belangrijk om goed werkgeverschap te tonen en mensen te faciliteren om prettig te kunnen werken. Van Hoof geeft handvatten aan managers hoe zij het welzijn van hun team kunnen meten en welke acties je vervolgens kunt ondernemen om het welzijn te verbeteren

Er zitten ook positieve kanten aan de omslag die is gemaakt naar volledig digitaal werken door Corona. Op afstand met elkaar brainstormen en directe vastlegging van het proces is efficiënt en een voortgangsgesprek kan via Teams terwijl je een wandeling in het bos maakt. Het is fijn als je even je kinderen van school kunt halen om vervolgens weer door te kunnen werken. Niet meer filerijden... Zo biedt werken of afstand meer voordelen.
Bedrijven zijn nu bezig om die toekomst vorm te geven en na te denken over hybride modellen. Ik had het persoonlijk waardevol gevonden als de auteur daar ook aandacht aan had geschonken in haar boek.

Ik raad iedereen aan Eerste hulp bij thuiswerk van Elke van Hoof te lezen als thuiswerken voor jou of jouw team niet optimaal is, dan krijg je fijne handvatten aangereikt. Immers thuiswerken zal in meer of mindere mate voor velen van ons de normaalste zaak van de wereld blijven. Dan kun je het beter maar goed regelen!

Simone Blokhuis, customer experience manager Centraal Beheer Achmea