Logo

Korte impressie Inspiratiesessie Neuromarketing

IllusiePvKO_Braynz.jpegdonderdag 14 september 2017 10:35

Neurologie en marketing, heerlijke thema’s. Welke onderdeel van de brein wordt verlicht en hoe maken wij eigenlijk onze ( aankoop ) beslissingen? Is het de neurologie of zijn het de slimme marketing acties ?

Na dit event van PvKO is het mij nóg duidelijker dat slimme marketing een bijzonder sterke neurale basis heeft. De kennis, inzichten en organisaties zijn er een positiever invloed uit te kunnen oefenen op anderen. Dus waarom dit niet te gebruiken?

Hoe ik deze avond heb ervaren bij de RET te Rotterdam?

Met vele (neuro)logische inzichten vanuit een ander prachtig buzzwoord, namelijk; “nudging”. Nudging is het efficiënt en goedkoop beïnvloeden van het keuzegedrag van mensen, het geven van een duwtje in de 'goede' richting. De reis bracht ons van nudging, via het zintuigelijk waarnemen naar  fMRI scans, en vervolgens richting het bewust of onbewust maken van keuzes. Dit is namelijk de sleutel van het  beïnvloeden van de persoonlijke perceptie en het filteren van informatie op basis van huidige neurowetenschap.

Zoals het licht in de zaal om 19.00 uur uit ging vanwege een tijdklok, zo kan een strategie “op gevoel” of een op basis van een onderbuikgevoel soms ook de koopknop van de klant onberoerd laten

Zoals de elektriciteit in de zaal weer mede tot stand werd gebracht door het samenwerken van meerdere personen, zo creëer je gezamenlijk ook efficiëntere en leukere marketingacties. Dit doe je door alle menselijke zintuigen op bewuste en positieve wijze te prikkelen; Het lopen van de marathon op RET stations en de “Multi Sensory Servicespaces” bij de Kerstman (in Finland beter bekend als Santa Claus) zijn hier inspirerende voorbeelden van

Mijn top 4 tips:

  1. Alles wat irritatie wekt krijgt aandacht en wordt opgeslagen in het geheugen. -> Een negatieve associatie is ook een associatie…
  2. Prestatiegerichte visuals hebben een positieve invloed op je gedrag!
  3. Het vertellen van een storyline met alle zintuigelijke prikkels, creëert een unieke ervaring die ook congruent is. Zeker wanneer die is verbonden met de cultuur.
  4. Succesvolle nudging begint met een strategie.

 

Door Susanna Nevalainen, Senior Trainer, VANAD Academy

« Terug

Reacties op 'Korte impressie Inspiratiesessie Neuromarketing'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.