Recensie Zo vernieuw je je Business Model

Zo vernieuw je je Business Model 380.jpgmaandag 04 april 2016 22:08

Hoe je als organisatie relevant blijft, is op dit moment actueler dan ooit. De auteurs Mandour, Brees en Van der Heijden geven in hun boek ´Zo vernieuw je je business model!´ 12 routes voor succes. Dit doen zij met inspirerende voorbeelden van innovatieve bedrijven. Het tweede deel geeft onder andere handvatten om zelf met innovatie aan de slag te gaan. Dit deel is wat mij betreft te summier uitgewerkt. Hierdoor is dit boek vooral een boek om inspiratie op te doen, maar minder geschikt voor de lezer die meer diepgang zoekt.

In deze tijd waarin bijna iedere bedrijfstak geconfronteerd wordt met de impact van nieuwe toetreders en steeds snellere technologische veranderingen, is het van belang om als organisatie na te denken over hoe je ook in de toekomst relevant blijft. Niet hetzelfde efficiënter doen, maar op zoek naar echte vernieuwing. Ook voor de organisatie waar ik werk, de Consumentenbond, is dit zeker relevant. Daarom was ik ook zeer benieuwd naar de inhoud van dit boek.

De auteurs, werkzaam bij ICSB Marketing en Strategie, beginnen het boek met theorieën van verschillende business modellen en introduceren vervolgens hun eigen ‘business model wiel’. Dit wiel bestaat uit vier kwadranten. Twee kwadranten gericht op de klantzijde: de doelgroep en het aanbod. En de andere twee kwadranten zijn gericht op de organisatiezijde: het verdienmodel en de bronnen & partners. Met dit model maakt u allereerst een 'foto' van uw organisatie om zo de essentie vast te stellen. Waarom is uw organisatie hier op aarde? Vernieuwing kan vervolgens plaatsvinden door in één van de kwadranten te innoveren. Deze innovatie kan vervolgens ook nog op drie niveaus uitgevoerd worden; intern, in de keten of in het netwerk. Deze combinatie levert op die manier 12 routes voor innovatie op.

Het grootste deel van het boek geeft voor ieder van de 12 routes een praktijkvoorbeeld. Het is verfrissend dat de genoemde bedrijven nu eens niet de usual suspects zijn, die je in de meeste boeken of artikelen tegenkomt. Het zijn de meer onbekende voorbeelden van zowel B2C als B2B bedrijven. En van organisaties uit Nederland als ook internationale voorbeelden. In dit onderdeel heb ik dan ook veel zitten onderstrepen en kwam ik door het lezen van de voorbeelden al tot verschillende ideeën voor mijn organisatie. Voor iedere innovatie is de plaats in het model aangegeven. Zoals de auteurs zelf ook aangeven is het soms wat arbitrair waarom de betreffende case bij een bepaalde route wordt geplaatst en lijkt het soms achteraf een theoretisch invuloefening.

Het laatste deel van het boek benoemt vijf krachten die cruciaal zijn voor de totstandkoming van een nieuwe business model. En hier begint het mindere deel van het boek. De krachten ‘bewustwording’ en ‘naar buiten gericht zijn’ klinken als open deuren. De kracht ‘concept ontwikkeling’ gaat over het daadwerkelijk bedenken en schetsen van het nieuwe model. Hier komen de auteurs met een zogenaamde one pager om in te vullen. Dit wordt de samenvatting van uw idee. De auteurs behandelen deze concept ontwikkeling in drie pagina’s, waarbij ik juist hier meer tips en valkuilen voor de lezers had verwacht.

Tot slot komen er in het laatste hoofdstuk dan de praktische handvatten aan bod om daadwerkelijk tot innovatie over te gaan. Wat mij betreft had ook dit deel verder uitgewerkt mogen worden en blijf ik als lezer nog met veel “wat als” vragen zitten. De auteurs melden in de inleiding dat zij juist vooral “de hoe vraag” willen beantwoorden met dit boek. Dat is minder gelukt. Het doel om te inspireren is echter goed gelukt met dit boek.

Hans Verbeek
Hoofd Marketing Consumentenbond