Recensie Zo simpel is marketing

Zo simpel is marketing 380x 270.jpgmaandag 12 juni 2017 09:07

Een goed idee voor een product of dienst is een mooi begin. Maar om het vervolgens succesvol in de markt te zetten, is vaak een hele uitdaging. Sanne Cramer –Social Sanne – heeft een praktisch boek geschreven met 75 marketing acties. Alhoewel het boek zowel offline als online media behandelt, ligt de nadruk op online en dan met name op sociale media.  Het boek bestaat uit korte hoofdstukken met veel praktische tips. Een makkelijk naslagwerk om bijvoorbeeld even iets op te zoeken over Facebook. Voor de lezer die gestructureerd met een stappenplan wil werken, is dit boek geen aanrader.  Daarvoor springt het teveel van de hak op de tak en worden bepaalde onderwerpen tot in detail uitwerkt, terwijl andere hoofdstukken de lezer met vragen laat zitten.

Het grootste deel van ´Zo simpel is marketing´ gaat over de inzet van online marketing. Handig voor lezers die hier weinig ervaring mee hebben. Hoe maak je bijvoorbeeld een social account aan en hoe krijg je meer volgers? Het grote nadeel van deze voorbeelden is echter wel dat ze snel verouderd zijn. Een groot gemis in dit boek is daarom ook een link naar een online platform, waar de auteur telkens de laatste nieuwtjes, cijfers en updates kan geven. En het gebruik van beeld zouden de voorbeelden meer laten leven en duidelijk maken. Hoe ziet bijvoorbeeld een goede landingspagina er uit? Een beeld zegt ook hier meer dan 1.000 woorden.

Sanne meldt aan het eind van haar boek  dat ze het liefst voor iedereen aan de slag gaat. Een belangrijk onderdeel van marketing is focus en dat zie je dan ook in dit boek ontbreken. Het onderdeel offline marketing is beperkt uitgewerkt en springt van de hak op de tak. Een snelle opsomming van offline middelen met aan het eind de vraag: “selecteer er twee en werk ze uit”. Zou je de lezer dan eerst niet moeten bijpraten over zijn doelgroep? Waar bevindt die zich en hoe kan je die bereiken. En wat zijn je doelstellingen? Pas als je dit soort vragen beantwoordt, kan je de middelen bepalen en ze uitwerken. Een volgend hoofdstuk gaat dan weer praktisch over een landingspagina. En dan opeens vier pagina’s over huisstijl. Dit is verre van uitputtend en waarom dit onderwerp in een boek over marketing “acties”. Keuzes maken had dit boek daarom een stuk verder geholpen en meer sturing gegeven aan de lezer zonder marketing kennis.

Zoals eerder aangegeven is het fijne van dit boek dat je concrete tips krijgt over het openen van een account en om daar verder mee te experimenteren. Wat ik hierbij nog wel graag zou willen zien is waarom ik iets zou moeten doen met bijvoorbeeld Google+ en waarom niet met platform X of Y.  Pas halverwege het boek staan de sterktes en zwaktes van social media en voorbij de helft van het boek  staat informatie over communicatiekanalen met relevante vragen als “waarop ga je content delen”  en “waar is je doelgroep te vinden.” Het was voor een ondernemer zonder marketing kennis eenvoudiger geweest om hiermee te beginnen. Wat is je business, wie is je doelgroep, wat zijn je doelen en waar bereik je dan je doelgroep. Nu kan ik mij voorstellen dat een onwetende ondernemer denkt “help, waar moet ik beginnen” en de helft van het boek niet eens haalt. En zaken als Big Data gaan mijn inziens echt te ver voor een boek met concrete acties.

“Zo simpel is marketing is een laagdrempelig boek met tips om direct van start te gaan met (online) marketing. Het boek was echter een stuk sterker geworden door meer focus aan te brengen, te starten met de juiste vragen en een link te maken een website of platform voor updates en voorbeelden. Dan help je een ondernemer nog beter om zijn product of dienst succesvol in de markt te zetten.

Hans Verbeek, hoofd Marketing Consumentenbond