Logo

Strategie op bierviltjes en een muzikale improvisatie; verslag Inspiratiesessie 13 december

DSC_1209.JPGdonderdag 22 december 2016 00:04

Door Jessica Jonasse

Een bijzondere PvKO-sessie met verrassend concrete inzichten

Wat voorspelt 2017 voor jou? Waar ligt jouw kans in de markt, die morgen al weer anders is dan vandaag? Dat vraagt om plannen, maar ook om continu meebewegen. Propositieontwikkeling is geen afgebakend proces meer. Het is een dynamisch proces van constant (her)positioneren. Van anders kijken, ook – of misschien wel vooral - naar jezelf. De wereld van vandaag vraagt om improvisatievermogen. Hoe blijf je in contact met je omgeving bij onverwachte gebeurtenissen? Tijdens de PvKO Inspiratiesessie ‘meebewegen & improviseren’ gingen zo’n 50 marketeers aan de slag met een aanpak waarmee je effectief kunt inspelen op (onverwachte) kansen.

Veel marketeers vinden het lastig om uit hun comfortzone te komen. En dat is nou juist wat je nodig hebt om te kunnen meebewegen en in te spelen op onverwachte gebeurtenissen in de markt. Het model van Willem Brethouwer (directeur en oprichter van SAMR) zorgt ervoor dat je een stapje terug zet. Het grotere plaatje bekijkt. “Heel simpel gezegd, je moet jezelf continu twee vragen stellen: doe ik de goede dingen en doe ik de dingen goed?”, vertelt Willem aan Hanneke Bor, de moderator van de avond. Niet één keer, maar continu. En blijven improviseren als de markt daar om vraagt.

Improvisatie op hoog niveau

Improviseren klinkt misschien alsof je ‘zomaar iets doet’, maar dat is zeker niet zo. Je beweegt mee op de context. Dat bewijzen Folkert Oosting (jazzpianist en communicatiestrateeg) en Alex Simu (klarinettist, filmcomponist en Gouden Kalf - winnaar 2016 voor Beyond Sleep). Hun muzikale improvisaties klinken zo prachtig, dat je bijna niet gelooft dat het een improvisatie is. Een voorbeeld voor hoe je als organisatie moet improviseren.

 

Holistische kijk op organisatie

Aan de slag met het model van Willem Brethouwer - op bierviltjes, letterlijk ‘strategie op een bierviltje’ – wordt al snel de kracht van het model duidelijk. De holistische kijk die het biedt en de verbanden die het legt zorgen ervoor dat deelnemers binnen de kortste keren zwaktes van hun organisatie blootleggen. Zwaktes die flexibiliteit en improvisatievermogen belemmeren. Die inzichten leveren zoveel enthousiasme op, dat er vrijwel direct concrete plannen gemaakt worden. Een eyeopener en voer om de rest van de organisatie enthousiast en in beweging te krijgen.

Een avond totaal anders dan andere PvKO-bijeenkomsten. Vooraf wat minder concreet, maar de resultaten liegen er niet om. Zo’n avond sluit je af in stijl. Met een bijzondere jamsessie onder leiding van Folkert en Alex. En ook dat was een eyeopener. Wist jij bijvoorbeeld dat fruit, bloemen, een joystick, een wasbordje en een schilderij geweldige geluiden voortbrengen? En dat een zaal zonder muzikaal talent daarmee een harmonische symfonie kan creëren? Ik kan je vertellen, het kan. Sterker nog, het klinkt geweldig! Hulde aan de muzikale meesters. Zo zou elke sessie moeten eindigen. De beelden volgen binnenkort, zodat je het zelf kunt zien en horen.

Labels
PvKO nieuws

Reacties op 'Strategie op bierviltjes en een muzikale improvisatie; verslag Inspiratiesessie 13 december'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.