Recensie Handboek Conversie & Customer Journey Mapping

Handboek-conversie-customer-journey-mapping-patrick-petersen.jpgwoensdag 06 juli 2016 09:32

Door Joost Hagenaar

Handboek Conversie & Customer Journey Mapping is een vlotgeschreven boek met tal van praktijkvoorbeelden en -modellen die je moet kennen als (aankomend) digital marketeer om het online vakgebied te leren beheersen en te professionaliseren.

Patrick Petersen neemt je via overzichtelijke stappen mee in het REAN model. REACH, ENGAGE, ACTIVATE en NURTURE. Per fase geeft hij voorbeelden van online cases, heldere definities en korte tips om snel tot betere resultaten te komen. Dat begint direct al met de salesfunnel die moet leiden tot conversie, liefst naar koop of herhaalaankopen. Alles draait om het formuleren en behalen van conversiedoelen en -optimalisatie; welkom in de wereld van talloze KPI’s zoals CTA (Call to action), CTR (Click Through Rate) en CPC (Cost Per Click).

In Nederlandse termen wordt het REAN model ook wel vertaald met Bereiken, Beraken, Bewegen en Bestellen. We herkennen direct de klantreis met de diverse fasen in het aankoopproces. Leuk is dat het een handboek is dat interactief is gemaakt door in alle paragrafen te verwijzen naar nuttige video’s op de website van dit boek.

In het hoofdstuk REACH wordt de media omgeving toegelicht met paid media, owned media en social media, alles gericht om de doelgroep en klant te bereiken. Bij ENGAGE gaat het om een cognitieve, emotionele of gedragsreactie van de consument; gericht natuurlijk op het geven van een (re)actie. Dan volgt de fase van ACTIVATE, waarin veel tips worden gegeven om de consument tot concrete acties of respons aan te zetten in de verschillende kanalen van website, e-mail, landingspage, webshop en social media. Telkens blijft de auteur de lezer oproepen om ‘outside in’ te blijven denken én werken. De klantbeleving moet centraal blijven staan; niet het eigen bedrijfsproces. Verfrissend in het boek zijn de korte interviews met topspecialisten van sterke online merken; zij benadrukken de sterke focus in hun bedrijven op performance verbetering van de conversiefunnel. De 4e fase van NURTURE beschrijft de fase waarin alle acties gericht zijn op het verleiden van de klant tot (herhaal)aankopen ofwel de concrete koopresultaten. Dit leidt hopelijk ook tot het aangaan van een relatie met leverancier en merk. Het boek eindigt ten slotte met het vakgebied van webanalytics, waarbij voor de 4 fasen in het REAN-model diverse analyse methodieken en tools worden toegelicht om te komen tot resultaatverbeteringen.

Door de vlotte schrijfstijl, de vele geïllustreerde voorbeelden, modellen en definities van begrippen geeft het de lezer van Handboek Conversie & Customer Journey Mapping in enkele uren een compleet overzicht van wat er allemaal speelt in de online wereld.

Joost Hagenaar, Business Development Manager, PostNL

Recensies Managementboek.nl

Reacties op 'Recensie Handboek Conversie & Customer Journey Mapping'