Recensie The Spirit of the Valley

The spirit of the valley 380 x 270.jpgdinsdag 07 juni 2016 14:02

Door Leo Dijkema

Heeft u ook een bezoek aan Silicon Valley op uw wensenlijstje staan? Om eens ondergedompeld te worden in de ‘spirit of the valley’? Dan is het boek van Peter Hinssen, Harry Demey, Steven Van Belleghem & friends een mooie voorbereiding.

The Spirit of the Valley neemt u mee in de geschiedenis, het heden en de inspiratie die dit ultieme innovatiegebied biedt. U doet of hun verkenningsreis middels het boek en laat het daar bij, of u wilt dit ook meemaken.

De titel van The Spirit of the Valley doet je even denken dat je een Engelstalig boek in handen hebt. Behalve de titel bevat het boek geen onnodige Engelse termen. En de Vlaamse schrijvers met hun 10 met name genoemde bevriende CEO’s van vooraanstaande bedrijven, sluiten aan het einde van de reis een verbond: ’goesting forever’. Want ze hebben de smaak (goesting) te pakken na deze reis en willen de spirit overbrengen naar België, omdat ze enorm onder de indruk zijn van de ‘The Spirit of the Valley’. En het is niet alleen een loze kreet, ze ondertekenen een document en zijn bereid daar geld in te steken. Met deze mooie start van het boek wordt het bezoek aan de succesvolle bedrijven van Silicon Valley (waaronder Apple, Google, Tesla, SpaceX, Yahoo) ingeleid. En mocht je denken dat het boek op de Belgische lezer is gericht dan vergis je je, want ook voor Nederlandse lezers is het de moeite waard. Zo wordt en passant gemeld, na een bezoek aan de Singularity University (waarvan de mede-oprichter Peter Dumandis’ toekomstwens: ‘toegang tot proper water, voedsel, energie, gezondheidszorg en onderwijs voor iedereen op de wereld dankzij technologische vooruitgang’ (p76)), dat er een Nederlandse vestiging wordt geopend van The Singularity University in Eindhoven (niet in november 2015 zoals aangekondigd in het boek, maar in mei 2016). Overigens hebben veel silicon Valley ondernemers idealen zoals Dumandis die heeft: een betere wereld maken met behulp van techniek. Het idealisme komt voor de dollar.

Het boek is mooi geïllustreerd met korte verhalen en mooie uitspraken: ‘het verschil tussen ginder en hier is: als wij onder druk staan, dan maken wij ons product beter. En als ons product beter is, dan vinken we af: been there, done that. Als ze ginder onder druk staan, dan maken ze het beter, en weer beter, en weer beter’ (Sven Mastbooms, Kindred Spirits, p82). De cultuurverschillen op het gebied van innovatie zijn groot en leerzaam: ‘in onze cultuur gaan we uit van het beschermen van ideeën. Wij houden de stop op de fles, houden onze ideeën voor ons. In Silicon Valley is het net omgekeerd. De houding is eerder om een idee te delen, omdat men ervan uit gaat dat als men iets weggeeft men vroeg of laat ook zelf iets waardevols zal terugkrijgen dat kan inspireren’ (p83).
Natuurlijk komt ook disruptie uitgebreid aan bod (Apple en Spotify in de muziekbranche, smartphones in de cameramarkt (die eerst door de digitale camera het einde van Kodak betekende), Uber in de taximarkt etc. Het boek is zeer up-to-date.

Kortom: mocht je niet naar Silicon Valley af willen reizen maar wel begrijpen hoe men daar denkt en zeer succesvol is, dan kan ik dit boek absoluut aanraden. Al vrees ik, dat het je ‘goesting’ om af te reizen wel vergroot...

Auteur: Leo Dijkema, Managing partner Synthetron
Leo Dijkema is gecertificeerd management consultant, heeft gewerkt in sales, finance, marktonderzoek, marketing en strategie functies bij Shell en is sinds 2004 managing partner van Synthetron N.V., een multinationale organisatie die klanten helpt om in strategie, change, HR en participatie vraagstukken alle stakeholders rond de opdracht (online) te verbinden.

Recensies Managementboek.nl