Logo

Recept voor een klantvriendelijk ziekenhuis

Blog Gerben van den Bergh.jpgdonderdag 10 april 2014 12:03

Afgelopen week ben ik de trotse vader geworden van een tweeling. In de periode voor en na de geboorte kom je veel in het ziekenhuis. Een tweelingzwangerschap heeft nu eenmaal meer aandacht nodig dan een normale zwangerschap. Niet altijd even leuk. Echter, als documentmanagementprofessional wel heel leerzaam.

Door Merel de Koning

Veel afspraken in het ziekenhuis betekent namelijk ook het oeverloos invullen van vragenlijsten. Elke afdeling vraagt dezelfde vragen. De antwoorden daarop moeten worden gedocumenteerd. Mijn vriendin werd voor de twintigste keer gevraagd of ze recent drugs had gebruikt, in een buitenlands ziekenhuis had gelegen en of haar persoonlijke gegevens juist waren. Toen heb ik de vraag maar eens gesteld waarom ze dit niet digitaal konden doen. En of ze de gegevens niet beter tussen de verschillende afdelingen kunnen delen. Het antwoord: ‘Binnenkort krijgen we de C.O.W.!’ ‘Ah, de C.O.W. Wat is dat eigenlijk?’ De Computer On Wheels. Daarmee kunnen ze het dossier meenemen naar het bed. Zucht!

Even Googelen en je leert dat de C.O.W. de medische wereld aan het veroveren is. Toch zet ik vraagtekens bij de C.O.W. Het ziet er duur uit. Ik ben benieuwd wat zo’n karretje met computer en scherm kost. Waarom niet gewoon een tablet?  Daarnaast mis ik – bovendien belangrijker – de interface voor de patiënt. Het lijkt een oplossing dat meer op het medisch personeel is gericht. Niet op de patiënt.

Recept voor een klantvriendelijk ziekenhuis
Ik denk dat er een hoop te winnen valt door de patiënt inzicht te geven in zijn dossier en het administratieve personeel hierop aan te sluiten. Stel je voor dat je een dag voor opname een melding krijgt voor alle vragen die je moet invullen. Dit scheelt tijd op het moment van opname. En hoe handig kan het zijn dat men bij het plannen van een afspraak ook alle andere afspraken in het ziekenhuis ziet. Wel zo klantvriendelijk. 

Het recept voor een digitaal en klantvriendelijke ziekenhuis lijkt mij vrij simpel:

  • Eén centraal documentmanagementsysteem
  • Elke dokter beschikt over een tablet
  • Alle administratieve plekken een interface op systeem of via een web portal
  • Per cliënt is er een afgeschermd stukje in het documentmanagementsysteem
  • Alle medewerkers hebben volgens het toegangsrechtenmodel inzicht in het dossier (of een gedeelte daarvan)
  • Middels een App kan het ambulante personeel bij alle dossiers en elke cliënt zijn eigen dossier inzien (inclusief alle afspraken)
  • Interactieve formulieren zorgen voor een eenvoudige en snelle invoer van gegevens

Geheel vergelijkbaar met elke doorsnee oplossing voor een klantenservice met een mijn-omgeving voor de eindklant. Het enige verschil is dat een ziekenhuis geen klant heeft, maar een patiënt. En als dit ook nog landelijk wordt uitgerold, is tegelijk het centrale elektronische patiëntendossier geregeld. 

Nog een stap verder is een overzicht van ‘gebruikers’ van het dossier die door de patiënt zelf wordt geselecteerd. Zo is de patiënt in-control van wie er wel of geen toegang heeft tot zijn medische gegevens. Klantvriendelijk en kostenbesparend. Een miljoenenidee? Of mis ik iets?

Van C.O.W. naar P.I.G.

Een naam en logo heb ik al: P.I.G. (Patiënts Information Guide). Al met al is de C.O.W. een mooie stap in de richting van het digitale ziekenhuis. Al denk ik dat er nog wel meer te halen is.Ik ben benieuwd hoe de ziekenhuizen werken anno 2025? Is de patiënt dan in-control? Wat denkt u?

Auteur: Gerben van den Bergh
Gerben van den Bergh werkt sinds 2001 bij PostNL en werkt momenteel als Consultant bij het onderdeel Billing & Document Solutions (BDS). BDS richt zich op het produceren van grote stromen transactiemail (zoals facturen, financiële overzichten en polissen).

‘Ik haal mijn drive uit de enorme uitdaging waar de markt voor staat en de mogelijkheden die dat biedt. De wereld van documentmanagement moet veranderen en de bijbehorende zoektocht naar de ultieme oplossing vergt creativiteit en doorzettingsvermogen. Daar wil ik aan bijdragen. Bloggen is één van de manieren omdat voor elkaar te krijgen.’

Log in met uw Mijn PvKO account om te reageren op deze blog >

Labels
Weblog

Reacties op 'Recept voor een klantvriendelijk ziekenhuis'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.